انجمن ورزشهای هوایی ایران
دستور العمل و سیلابس و قوانین دوره مبتدی Beginnerپاراگلایدر
ویرایش0.1 تاریخ 1394/03/04
توضیحات کلی : یک خلبان مبتدی در انتهای دوره ، دانش و مهارت های پایه ای لازم را برای پرواز و تمرین طبق طرح درس دوره مبتدی تحت نظارت مستقیم مربی با رعایت محدودیت های معین شده در این متن می آموزد.
لوازم الزامی :
1-بال پاراگلایدر با استاندارد EN-Aو یا LTF-1با حداکثر زمان کارکرد 5سال و یا 100ساعت.
2-هارنس : در مرحله تمرین زمینی استفاده از هارنس Ground Handlingبلامانع است اما در تپه آموزشی و پرواز بلند استفاده از هارنس دارای ایر بگ و یا بک پروتکشن و دارای استاندارد ENالزامیست.
3-کلاه ایمنی : کلاه ایمنی فک دار دارای استاندارد EN966
4-کمکی : کمکی دارای استاندارد ENو یا LTFمطابق باTotal Weight in flight.
5-بیسیم : استفاده از 2دستگاه بیسیم متصل به خلبان در کلیه پروازها ( و نه تمرین زمینی ) الزامیست.
6-لباس ،پوتین و دستکش: استفاده از پوتین ساقدار در تپه آموزشی و پرواز بلند (جهت محافظت از مچ پای خلبان) الزامیست و دستکش و لباس با صلاحدید مربی استفاده شود.
بیمه :
1-مربی ملزم به داشتن بیمه مسئولیت مدنی مربیان پاراگلایدر با تاریخ معتبر و افزودن نام هنرجو در لیست بیمه خود و ارائه یک کپی به هنرجو میباشد.
2-هنرجو ملزم به تهیه بیمه از فدراسیون پزشکی ورزشی و داشتن بیمه حوادث انفرادی معتبر و ارائه یک کپی از بیمه نامه ها به مربی میباشد.
موارد آموزش عملی :
1-Pre Flight Check کامل با رعایت اولویت ها
2-شیوه اتصال صحیح با رعایت اولویت ها
3-Ground Handling: اجرای Forward Launch، دویدن و کنترل سرعت،کنترل حالت پاندولی،کنترل مسیر حرکت با استفاده از فرامین و جابجایی خلبان ،حرکت به سمت نقطه مرجع و Flare Out.
4-در مرحله Take Offاز تپه و پرواز بلند : انتقال نرم و آرام از حالت دویدن به مرحله پرواز .
5-اجرای گردش های 360درجه Flat.
6-درمرحله فرود : الگوهای مجازشامل PTS,PTL,PTU,PT8(استفاده از تمام الگو ها اجباری نیست)
7-فرود حتما رو به باد روی پا با اجرای Flare Outبه موقع
8-در هر پرواز نمایش Post Flight Procedureشامل ( و نه محدود به ):
الف-Deflationو جمع موقت بال
ب-کنترل ترافیکدر هنگام خروج از محدوده فرود
ج-جداسازی و باز کردن تجهیزات
9-اجرای Post Flight Checkتجهیزات و جمع و بسته بندی تجهیزات
10-خلبان باید قابلیت تفسیرآنچه در یک پرواز ساده انجام میشود را داشته باشد و بتواند چگونگی تاثیر باد بر پرواز و موانع مسیر را بطور ساده توضیح دهد.
موارد تئوری :مدت زمان کلاس حداقل 6ساعت
1-هواشناسی :
الف-فشار هوا و رطوبت ،
ب-باد : چیست،دلیل رخداد،سرعت،جهت،Gust،باد نسبی
ج-گرما و دما،Thermal( بطور اختصار)
د-انواع اصلی ابر بر اساس شکل(به اختصار صرفا نام و تصویر)
2-Aerodynamic:
الف-آنالیز نام پاراگلایدر ، تشریح ساختمان پاراگلایدر و سایراجزا آن
ب-نیروهای اصلی Aerodynamicو توضیح کلی ( بدون جزییات)
ج-Airfoilو اجزا آن و خطوط فرضی مهم(آشنایی کلی)
ه-Airspeed,Wind Speed,Ground Speed
د-تعریف کلی Stallو خطرات آن ( بصورت کلی و نه جزئی)
ه-Turbulence (به طور مختصرو کلی)
ی-کلاس بندی انواع پاراگلایدر ها و شیوه انتخاب تجهیزات برای هنرجو مبتدی
اطلاعات کلی:
تاریخچه پاراگلایدر در جهان و در ایران
محدودیت های تعیین شده :
1-پرواز صرفا درسایت های تایید شده توسط کمیته استان برای سطح مهارت هنرجوی مبتدی
2-حداکثر سرعت Base Wind12کیلومتر بر ساعت
3-حداکثر سرعت باد گاست 15کیلومتر بر ساعت
4-حداکثر پیک گاست 5کیلومتر بر ساعت طی 30ثانیه
5-حداکثر زاویه باد نسبت به خط شیب ( برای Cross Wind Take off )15درجه
6-حداکثر قدرت ترمال1.5متر بر ثانیه
7-در هنگام Take Offتا زاویه 60درجه از هر سمت نسبت به مسیر دویدن خلبان نباید مانعی باشد.
8-شیب ناحیه Take Off3:1و یا 4:1حداکثر .
9-در پرواز Towingدر باد بیش از 5کیلومتر بر ساعت ، باد نباید بیش از 25درجه نسبت به مسیر حرکت وینچ زاویه داشته باشد.
10-در هنگام پرواز خلبان مبتدی ، هر مربی صرفا مجاز به هدایت و آموزش یک خلبان میباشد و نه بیشتر.
11-حداقل انجام یک پرواز تندم آموزشی پیش از انجام اولین پرواز بلند
12-حداقل ارتفاع سایت برای پرواز بلند 200متر
13-مسئولیت انتخاب سایت و تشخیص هوای مناسب و استفاده از تجهیزات استاندارد و صدور فرمان های صحیح بر عهده مربی ، و مسئولیت اجرای صحیح فرامین بر عهده هنرجو میباشد.